Kategorier
Artiklar

Förbättra dina säljresultat

Är man duktig på att sälja, öppnas många dörrar. Känner man till vilken målgrupp man har, varför de bör köpa produkten och kan lägga fram det på ett bra sätt, finns troligen goda möjligheter att tjäna pengar. Att göra det är dock inte så enkelt som det låter. Det finns dock alltid flertalet saker man kan göra för att förbättra sina resultat. I den här texten ger vi ett par förslag. Har du gått en säljutbildning eller säljkurs har du säkerligen hört flera av dessa saker redan.

Vilka är dina kunder?

Som nämnt i inledningen bör man till att börja med försöka lära sig vilken målgruppen är. Till exempel kan spekulera i hur gamla de är i genomsnitt, om de är kvinnor eller män, om de har barn, hur mycket pengar tjänar, om de har högre utbildning etc. Att göra det här är kan vara svårt. Det bästa är kanske om man på något sätt får tillgång till statistik för en liknande produkt, men det är inte alltid särskilt lätt.

Vad är problemet som produkten löser?

De flesta framgångsrika produkter kan sägas lösa ett problem (dock möjligen inte alla). Det går också att börja i andra änden – om du har en tydlig målgrupp som du vill sälja till, kan du försöka komma på en produkt baserat på deras livsstil eller liknande. Ibland kan problemen som kunden upplever vara uppenbara och tydliga. Ibland kan de vara lite minde självklara eller luddiga, vilket kan kräva en god säljare. Om problemet inte existerar för kunden över huvud taget – ja, då lär de inte köpa produkten.

Gå en säljutbildning

Har du funderat på att gå en säljutbildning? Det finns flertalet av dem i Sverige. En del är lite kortare och ger endast en snabb överblick och introduktion till försäljning. Andra utbildningar är betydligt längre och ger förhoppningsvis deltagarna mycket goda grunder att stå på när det kommer till försäljning. En säljutbildning kan vara allt från en dag till flera månader – åtminstone är det vanligt att se dessa perioder i Sverige.

Vad skiljer dig från konkurrensen?

Kunderna vill naturligtvis köpa de bästa produkterna eller tjänsterna på marknaden, till ett pris de anser vara rimligt. Ett sätt att öka säljresultaten är att definiera, och sedermera tydliggöra för kunden, vad det är som skiljer er från konkurrensen. Vad är anledningen till att de ska handla av dig? Går du på en säljutbildning är det här något de sannolikt kommer att ta upp.